Bandenproblemen zorgen voor veel verkeersdoden
Bandenproblemen zijn de reden van een tiende deel van de Britse verkeersdoden. Denk hierbij aan problemen als slechte banden of rubber dat verkeerd afgesteld staat. In Engeland overleden 3230 mensen in het dagelijkse verkeer. Bij 300 doden speelden een probleem met de banden. Bij het aantal gewonden en ongelukken met weinig letsel maar een schadeauto tot gevolg ligt dit aantal waarschijnlijk hoger. De Britse bandenbranche slaat alarm.
Slechte staat van onderhoud
De banden zouden ook in hele slechte staat zijn bij veel auto’s. Ze deden een onderzoek onder 100.000 automobilisten. Meer dan een kwart zou rijden op kale banden, 40% accepteert een profiel dat niet in de buurt komt bij een profiel van 2 mm. En beschadigingen aan de banden zouden niet eens worden opgemerkt. Een band die goed op spanning staat en goed voorzien is van profiel, neemt een groot gevaar al weg. Banden zijn er niet voor niets en zeker in de wintermaanden is het van belang dat je banden in orde zijn. Denk aan alle bandenproblemen in de sneeuw, of bij ijs en neerslag. Of met zomerbanden rijden in de winter. Dit staat garant voor dat het mis zou kunnen gaan. En dat fraaie bolides in een schadeauto of sloopauto kunnen veranderen.
Controleren voorkomt bandenproblemen !
Er zijn allerlei manieren om de staat van je banden te controleren en bandproblemen te voorkomen. Wanneer men op vakantie gaat, controleert men vaker de staat van de banden, dan in het dagelijkse leven. Maar ook dan is het van belang. Je kunt de bandenspanning makkelijk controleren en banden slijten en verliezen van profieldiepte. Wanneer je geen goed profiel onder je banden hebt zitten, dan kan je het water slechter afvoeren en dit kan uiteindelijk leiden tot aquaplaning. Je bent aan nieuwe banden toe wanneer je profiel minder dan 1,6 mm is, aldus de wet. Maar eigenlijk is dit te weinig. ANWB adviseert nieuwe banden bij 2 mm of minder. Bij winterbanden kun je ze het beste vervangen bij een profieldiepte van minder dan 4 mm.