De bijtelling wordt veranderd
Ook voor wat betreft de beruchte bijtelling wil de regering het belastingstelsel voor auto’s makkelijker maken. Naast de vereenvoudiging heeft het ook tot doel dat de belastinginkomsten stabieler worden en er een bijdrage wordt geleverd aan een beter milieu.
Autobrief II
De aanpassingen krijgen vorm in Autobrief II. Staatssecretaris Wiebes van Financiën heeft geadviseerd in te stemmen met Autobrief II en de ministerraad heeft dit advies opgevolgd. Ook de Tweede Kamer heeft ingestemd met het wetsvoorstel dat hieruit is voortgekomen. De Eerste Kamer moet de voorstellen nog goedkeuren voordat de wijzigingen daadwerkelijk ingaan.
Belangrijkste punten autobelastingen van 2017 tot 2020:
- Verlaging van de aanschafbelasting voor personenauto’s en motorrijwielen (bpm) voor 2020 met in totaal 14,7%.
- Verlaging van 2% van de motorrijtuigenbelasting voor alle personenvoertuigen.
- Verhoging van de motorrijtuigenbelasting voor vervuilende dieselpersonenvoertuigen en diesel bestelauto’s vanaf 1 januari 2019.
- Vermindering van het aantal bijtellingscategorieën van 4 naar 2.
- Verlaging van het algemene bijtellingspercentage van 25% naar 22%.
- Versterking van de fiscale stimulering van volledig elektrische auto’s.
Bijtelling naar 22%
De bijtelling voor alle leaseauto’s, ongeacht welk type auto, zal geleidelijk naar 22% gaan. De enige uitzondering zijn volledig elektrische auto’s. Daarvan wordt de bijtelling 4%, om de aanschaf ervan aan te moedigen. Voor een nieuwe auto met een CO2 uitstoot van 106 gr/km of meer gaat vanaf 1 januari 2017 een algemeen bijtellingspercentage gelden van 22%. Een uitzondering zijn de zee zuinige auto’s. Deze behouden de verlaagde bijtelling voor een periode van 60 maanden na de maand waarin het kenteken voor het eerst geregistreerd is.
Stimuleren verkoop vol elektrische auto’s
Het kabinet heeft als doelstelling dat na 2035 alleen nog auto’s worden verkocht die emissievrij kunnen rijden. Vanaf 2050 moeten er zelfs alleen nog maar emissievrije auto’s rondrijden. Dit betekent dat alle auto’s die nu nog rond rijden voor 2050 naar de sloop gebracht moeten worden of door een opkoper naar het buitenland moeten worden verscheept. Deze doelstelling is de reden dat het kabinet de aankoop van elektrische auto’s actief stimuleert met een bijtellingspercentage van slechts 4%. Ook hebben deze auto’s een volledige vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting en de bpm.