Dacia in de spotlight
In het huidige Mioveni in Roemenië richtte men in 1952 een fabriek op voor vrachtwagenonderdelen. Renault medewerkers hielpen in 1967 de fabriek te moderniseren met het oogmerk om Renaults te gaan produceren onder een andere merknaam, namelijk Dacia . Inmiddels hebben de Roemenen een eigen modellijn, zij het nog altijd onder supervisie van Renault, dat de fabriek in 1999 overnam.
Geschiedenis Dacia
De eerste Dacia’s waren de Franse Renault 10 (1968) en 12 (1969) onder de typeaanduidingen Dacia 1100 en 1300. Die laatste werd ook geëxporteerd en de auto zou tot halverwege 2004 in productie blijven (dat is maar liefst 35 jaar!). Na nog enkele badge engineering Renaults kwam als opvolger van de Dacia 1300 de Logan uit. Deze heette op sommige afzetmarkten Renault Logan. De Logan staat symbool voor de wedergeboorte van het merk. Vanwege de uiterst lage prijs – zeven- à achtduizend euro – slaat de Logan meteen aan. Inmiddels is het gamma van de Logan flink uitgebreid. Zo heb je de Logan MCV (2006), de Logan Van (2007), de Logan Pick-Up (2008), Sandero (2008) en de Duster (2010).
Dacia heeft op verschillende plaatsen fabrieken; in Roemenië zelf, een secundaire in Rusland om de populariteit van de Logan op te vangen en sinds 2011 ook in Marokko.
Is uw Dacia aan zijn einde?
Wij bepalen graag de waarde van uw sloopauto. Vraag direct een taxatie aan.
De verschillende modellen
Het merk biedt momenteel vijf modellijnen aan. Deze vijf modellijnen hebben allemaal als kenmerk dat er eigenlijk geen vergelijkbare modellen van andere merken te koop zijn voor een dusdanig lage aanschafprijs. Het huidige instapmodel is de Sandero. Daarna volgt de al in 2006 voorgestelde Logan MCV, een auto met een indrukwekkende bagageruimte en geschikt voor vijf of zeven personen. Dan volgt de Dokker, die er ook als Van is. De vertrouwde Duster kennen we al sinds 2010. Het vijfde model is de aantrekkelijke Lodgy.
Marktaandeel in Nederland
Zo’n dertig jaar geleden had het merk in ons land voor een lange tijd een marktaandeel van rond de nul procent. Inmiddels is dat in 2016 opgelopen tot zo’n 1,2%. Dat klinkt marginaal maar het zijn toch zeker flinke aantallen auto’s die geleverd worden. Dacia heeft inmiddels een trouwe klantenkring opgebouwd.