Toyota opnieuw gekozen tot meest waardevolle automerk
Ieder jaar doet zakenblad Forbes onderzoek naar de meest waardevolle merken ter wereld. Het zal je vast niet verbazen dat Apple na jaren nog steeds het meest waardevolle merk ter wereld is. Ook staan er ieder jaar weer automerken in de lijst. En dit jaar is Toyota voor de derde keer op een rij weer uitgekozen tot het meest waardevolle automerk.
De meest waardevolle merken
Forbes bestempelt Apple alweer als het meest waardevolle merk ter wereld. Toch knap, aangezien een wisseling van een topman flinke gevolgen kan hebben voor een merk, zeker als het gaat om een icoon als Steve Jobs. Het merk heeft het erg goed gedaan met Tim Cook als opvolger in 2011. Al vijf jaar is Apple op de eerste plek te vinden met een waarde van 145 miljard dollar.
Op nummer twee van de lijst staat Google. Daarna volgt Microsoft, Coca-Cola en Facebook. Waar de merken op geselecteerd worden? Onder andere op basis van de winst van de afgelopen jaren en de positie die het bedrijf inneemt in zijn sector. Apple staat op de eerste plek, omdat ze alleen al in het vierde kwartaal van 2015 een winst behaalden van 18 miljard dollar. Dat kwartaal verkochten ze 75 miljoen smartphones.
De waarde van Toyota
Ook staan er een aantal automerken in de lijst. Toyota eindigde op de zesde plek. Op plek 14 is BMW te vinden, gevolgd door Mercedes op plek 20. Lager in de lijst vind je achtereenvolgens Honda (23), Ford (35), Audi (36), Chevrolet (59), Lexus (63), Porsche (67), Nissan (70), Hyundai (71) en Volkswagen (77). Hoeveel het merk Toyota waard is? Volgens Forbes 42,1 miljard dollar.
Heb je een Toyota en denk je nu: ik wil van mijn auto af? Geen paniek, de waarde van het bedrijf wordt volgens Forbes niet bepaald door hoe het publiek het merk ziet. Het zegt dus niets over de waarde van je auto.